Az étkezés és az életvitel hatása a sperma minőségére

Bizonyítékok vannak arra, hogy a sperma minőségét befolyásolhatják a környezeti tényezők és az életmód:

  • A gyógyszermaradványok ivóvízben, a szépségápolási termékekben található ftalátok, a tartósan megmaradó kloridvegyületek foglalkozási expozíciója, stb. rontják a spermatogenezist.
  • Egyes életmódbeli szokások, például a dohányzás, a rendszeres alkoholfogyasztás és a tiltott kábítószer-használat ugyancsak egyértelműen rontják a spermaképet.
  • A túlsúlyról és az elhízásról kimutatták, hogy az azoospermia vagy az oligozoospermia megnövekedett gyakoriságával jár. Az elhízás határozottan a férfiak meddőségének módosítható kockázati tényezőjét jelenti.
  • A gyümölcs- és zöldségfogyasztás következetesen pozitív kapcsolatot mutatott a jobb motilitással és morfológiával.
  • A feldolgozott vörös hús gyakori fogyasztása általában rontja a spermaparamétereket
    • A természetes és szintetikus ösztrogének jelenléte a hústermékekben szintén hozzájárulhat a magas húsbevitel és a rosszabb sperma paraméterek közötti kapcsolathoz. A feldolgozott vörös húsokban hormonmaradványok magasabb koncentrációban vannak jelen, mint más húsokban.
  • A csirkehús fiatal férfiakban és a terméketlen párokból származó férfiakban nem mutatott semmilyen hatást a sperma minőségére.
  • A halak rendszeres fogyasztása javulást mutatott a spermaparaméterekben.
    • A halakban található omega-3, 6- és többszörösen telítetlen zsírsavak magyarázhatják a pozitív kapcsolatot, mivel ezek az eikozanoidok prekurzorai, amelyek hozzájárulnak a sperma szerkezetéhez és pozitív hatással vannak a here működésére
    • A telített zsírok káros hatását a spermaszámra és a spermakoncentrációra minden vizsgálatban következetesen igazolják.
  • A tejtermékeknek a spermaminőségre gyakorolt hatása következetesen a zsírtartalmukhoz kapcsolódott: a teljes zsírtartalmú termék bevitele káros volt, az alacsony zsírtartalmú termékek fogyasztása pedig kedvezően hatott.
  • A sajtfogyasztás fordított összefüggésben áll a spermakoncentrációval, a számmal és a progresszív motilitással.
  • A spermium mozgékonysága fordítva volt összefüggésben a cukorral édesített italok bevitelével. A legtöbb eredmény negatív kapcsolatot mutatott a cukor és a sperma minősége között.
  • C-vitamin és b-karotinoidok következetesen jótékony hatást mutattak a legtöbb vizsgálatban. A likopin (paradicsom)pozitív szerepét is megfigyelték.
  • A gyümölcs- és zöldségfélék bevitele az antioxidánsok és folátok tartalmának köszönhetően jobb spermaparaméterekkel jár. (Az alacsony folátkoncentráció a magplazmában a sperma DNS károsodásával jár).
  • A reaktív oxigén szabadgyökök (ROS) rontják a sperma motilitását és a sperma-petesejt fúziós képességét.
    • Az antioxidánsok, például a C-vitamin, a b-karotin és az E-vitamin, valamint a b-karotinoidok és az A-vitamin csökkentik a ROS hatását a spermiumsejtekben.
  • A fentiek értelmében arra a következtetésre juthatunk, hogy a gyümölcs és zöldségféléket, valamint halakat vagy alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, mint a fő fehérjeforrást tartalmazó étrend (mediterrán étrend) összességében jobb spermaminőséggel jár. Az ilyen étrendet tartó férfiak egészségesebbek, alacsonyabb BMI-vel rendelkeznek és jobb fizikai aktivitással bírnak.

Tetszett? Ossza meg ismerőseivel is.

Facebook
Email